Ogarniaczki rzeczywistości, czyli kobiety w sieci – 5 strategii marketingowych
Czy pamiętacie badanie „Świat kobiet” opublikowane przez IQS i RASP? Wyróżniło ono 5 segmentów polskich kobiet o zbliżonej liczebności: E-Księżniczki, Domowe Królowe, Bokserki Losu, Ogarniaczki Rzeczywistości i Dziarskie Dziewuchy. Każda z grup wymaga nieco innego podejścia i nieco innej strategii marketingowej. Czy wiesz, w której grupie znajduje się większość Twoich klientek i jak się z nimi komunikować?
E-księżniczki
To grupa, która najwięcej czasu spędza online. Jednocześnie, najwięcej i najchętniej kupuje w sieci. Aktywna zawodowo, towarzysko i w mediach społecznościowych e-księżniczka przede wszystkim ceni sobie wolność. Mimo to, wyznaje tradycyjną wizję kobiecości. Taką, w której kobieta jest delikatna, wrażliwa, zmysłowa. To najmłodszy z 5 segmentów wyróżnionych w badaniu.
E-księżniczki chętnie korzystają z mediów społecznościowych. Dlatego też docenią możliwość zakupów wprost z ulubionej platformy np. Instagram. Chętnie będą też kupowały produkty marek, które pasują do nich wizerunkowo. Dla e-księżniczek bardzo ważna będzie wysoka jakość obsługi klienta – jeśli nie będą z niej zadowolone, szybko znajdą sobie alternatywne miejsce zakupów.
Projektując strategię komunikacji marketingowej dla e-księżniczek pamiętaj o ich przywiązaniu do tradycyjnej wizji kobiecości. Ponieważ ten segment lubi nowości i chętnie testuje nowe rozwiązania, doceni wcześniejszą informację o najnowszej kolekcji lub specjalną zniżkę na nowe produkty.

Domowe królowe
To kobiety, dla których najważniejszy jest dom rodzinny. Praca to dla nich dodatek i możliwa jest jedynie wtedy, kiedy nie zagraża szczęściu rodzinnemu. Domowe królowe zajmują się nie tylko swoimi potrzebami, ale też innych domowników. Kupując online będą więc zaglądały na strony zarówno z ofertami dla mężczyzn, jak i dzieci.
W zakupach online domowe królowe docenią szybkość i wygodę, która pozwoli im wpasować zakupy w często napięty grafik „koordynatorki” życia rodzinnego. W komunikacji marketingowej skierowanej do tego segmentu podkreśl wygodę zakupów online oraz łatwość zwrotów (które mogą się zdarzyć, kiedy kupujesz dla całej rodziny).

Ogarniaczki rzeczywistości
Po pierwsze, są jeszcze bardziej zapracowane i zajęte niż domowe królowe. W przeciwieństwie do nich, życie rodzinne stawiają na równi z życiem zawodowym i w każdej z tych dziedzin chcą się w pełni realizować. Efekt jest taki, że brakuje im czasu na wszystko, a najbardziej na siebie.
Jak możesz zachęcić do zakupów ogarniaczki? Maksymalnie im je ułatwiając. Zajęta tysiącem spraw ogarniaczka szybko ucieknie z e-sklepu, jeśli poczuje, że traci czas na poszukiwania lub długi proces zakupowy. Maksymalna personalizacja oferty to tutaj klucz do sukcesu.
Ogarniaczki rzeczywistości kontrolują wydatki i chętnie szukają w sieci informacji na temat tego co warto kupić, gdzie i za jaką cenę. Śledzą rankingi i opinie w mediach społecznościowych. To grupa, która doceni okazję i dobrą zniżkę.

Bokserki losu
To raczej starszy segment kobiet o tradycyjnych, konserwatywnych poglądach. Czują się przepracowane, niedoceniane i zmęczone nadmiarem obowiązków. Zakupy w sieci mogą budzić w nich lęk, w komunikacji marketingowej warto więc podkreślić bezpieczeństwo całego procesu oraz informować o okazjach, które pozwalają zaoszczędzić. Sensem życia bokserek są ich dzieci i wnuki.

Dziarskie dziewuchy
To kobiety, które inwestują w siebie, swoje pasje i zainteresowania. Dbają o swoją pozycję zawodową i pozycję w rodzinie. Tym, co odróżnia je od innych segmentów są poglądy. Dziarskie dziewuchy są liberalne obyczajowo, chcą mieć wpływ na rzeczywistość i jako jedyne uważają, że wiele z feministycznych postulatów nie zostało jeszcze spełnionych.
W komunikacji marketingowej do tego segmentu warto zwrócić uwagę na kwestie związane z etycznym działaniem/pochodzeniem produktów, zielonym podejściem do produkcji, pakowania i dostaw.
Jeśli masz w ofercie produkty skierowane do dziarskich dziewuch, bardzo uważaj na seksizm w swoich reklamach – nawet, jeśli wydaje ci się, ze ma to być zrobione z przymrużeniem oka. Dziarskie dziewuchy są wierne sprawdzonym markom, a informacji na temat produktów często szukają na specjalistycznych blogach.
